♥ Astrid og Aksel ♥

♥ Astrid og Aksel ♥

tirsdag den 17. juli 2012

Lækre boller!


Lækre boller med fetaost
(Inspireret af en opskrift jeg fandt på solsikkeboller i et blad fra Amo, men med mine tilføjelser og ændringer 
J)

(ca. 30 stk.)

Det skal du bruge:

500 g grahamsmel eller speltmel (jeg havde speltmel)

Ca. 200 g hvedemel

50 g gær

Ca. 6 dl vand

1 spsk. sukker

1 tsk salt

100 g 5-kornsblanding

Ca. 1 halv pakke feta

Sådan gør du:

1.       Opløs gæren i lunket vand, tilsæt sukker, salt og grahamsmel, rør det godt sammen og lad det trække i ca. 30 min.

2.       Rør 5-kornsblandingen og lidt af hvedemelet i lidt efter lidt. Dejen skal æltes godt igennem og hæve lunt i 45 min.

3.       Slå dejen ned, form den til ca. 30 boller. (brug evt. lidt hvedemel til at få den rigtige konsistens), læg dem på en bageplade og lad dem efterhæve under et fugtigt viskestykke i 45 min.

Pynt:
Pensl med æg og drys lidt af 5-kornsblandingen over bollerne samt f.eks. lidt timian eller oregano.(Jeg brugte timian).

Bagetid: ca. 20 min. midt i en 220 g forvarmet ovn.(varmluft 200 grader).

De smagte rigtig godt! Næste gang vil jeg prøve med lidt ekstra feta i og evt. også ovenpå bollerne.





Tidligere lavede jeg et oplæg i forbindelse med farsdag d. 5. juni, hvor min kæreste fik en Weber grill og en pizzasten i farsdags gave :)
Her er lige et lille billede af vores første forsøg med en "Weber pizza" ;)
Den smagte godt, selvom den ikke var særlig fantasifuld i forhold til fyldet, men det var lige det vi kunne bikse sammen. Fyldet bestod af mozzarella, skinke, salami, tomatsauce, løg og selvfølgelig tomatsauce og lidt forskellige krydderier. Det krævede lige lidt tid, at få den rette temperatur på grillen, men øvelse gør mester!

2 kommentarer:

  1. Hvornår tilsætter du feta osten?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa. Jeg tilsætter fetaosten lige før hvedemelet, så det bliver æltet med i dejen :)

      Slet