♥ Astrid og Aksel ♥

♥ Astrid og Aksel ♥

lørdag den 1. september 2012

Gode putteritualer = glad baby = glad mor :)

I en meget lang periode havde Aksel MEGET svært ved, at falde i søvn af sig selv. (Det har jeg vist også nævnt før).
Han have simpelthen så svært ved, at finde ro og forstod ikke hvad han skulle gøre af sig selv, når han blev langt i barnevognen eller i sin seng om aftenen.
Det krævede meget tålmodighed, vippen med barnevogne og mange aftener hvor han skulle "hoppes" i seng, i vores arme, mens vi sad på sengekanten. Hold op, hvor var det til tider møg hårdt og hvor er jeg imponeret over, at vi alligevel kunne holde det ud, når jeg ser tilbage på det i dag!
Jeg har ALDRIG og bliver aldrig tilhænger af, at lade sit barn falde i søvn ved gråd-og slet ikke når barnet kun er få måneder gammelt.

Jeg læste forleden en artikel, hvor nogle forskere have fundet frem til, at barnet ikke tager skade af, at græde sig i søvn- men at det kunne være en nødvendighed når barnet skulle lære at falde i søvn af sig selv.
Dog var mange kritikere uenige og nogle psykologer mente, at den metode kunne påvirke barnets måde/evne, til at kunne håndtere stress senere i livet? Interessant artikel, som jeg desværre ikke kan huske hvem havde skrevet.

Uanset hvad, så har vi hjemme hos os, valgt at Aksel aldrig skulle falde i søvn ved gråd.
Vi har i stedet valgt at støttet ham og hjælpe ham til at falde i søvn, via rutine, ro og trøst, og det har fungeret hos os!

I dag er Aksel rigtig nem, at få til at sove (så nem som en baby nu kan være), både om dagen og om aftenen, og det tror jeg udelukkende skyldes, at vi har været målrettede, viljefaste og haft gode putteritualer!

De ting der har fungeret hos os er bl.a. at vi først og fremmest lytter til Aksel når han er træt. (det kan variere en del alt efter, hans aktivitetsniveau i løbet af dagen).

Dernæst var det en stor hjælp i hverdagen, da jeg fik mig en Baby App til mobilen (baby esp, som jeg fik anbefalet af en veninde), så har vi helt styr over hvor meget Aksel har sovet og hvor længe han har været vågen i løbet af dagen. Som regel kan vi også huske det, men det er meget nemmere lige, at føre det ind i mobilen. På den måde kan vi også følge med i Aksels søvnmønster og nemmere danne os et overblik.
Derudover har vi fra den dag, han kom over i sin tremmeseng indført putteritualer.

- Efter aftensmaden kommer Aksel i nattøj
- Ca. kl. 20 kommer han ind i soveværelset og får sin godnatflaske (hvor der er mørkt og kun hans natlampe er tændt).
- Mens hans spiser synger jeg stille "Elefantens vuggevise", den sang bliver KUN sunget om aftenen når han skal sove, på den måde vil han forbinde den sang med puttetid.
- Herefter bliver han puttet, får sin sut og sin kaninbamse og så går jeg/vi ud.

Nogle aftener kræver det, at vi kommer ind og giver ham sin sut, putter ham eller giver en slurk mælk mere, andre gange sover han efter 10 min. Det kommer an på hvor meget han har oplevet i løbet af dagen- hvis han har oplevet meget, ligger han og mosler lidt mere rundt, for at få bearbejdet de mange indtryk.

Det fungere super godt og om dagen (i barnevognen) er det næsten det samme, dog synger vi ikke der.

Hvis han græder, går vi ind og trøster ham, giver sut, mælk, eller hvad der nu er behov for. Vi tager ham ikke op, med mindre han er helt ulykkelig.

Enkelte gange har vi være ude for, at han ikke har være træt nok, da vi puttede ham, men så er han lige kommet op og så har vi puttet han ½ time senere- (både om dagen og aftenen).

Det har helt klart haft en positiv effekt, på Aksel, at vi har gjort det på den måde og i dag føler han sig tryg ved at sove. (selvom han stadig kan brokke sig) ;)

Babyer/børn er forskellige og det er forskellige ting der fungerer i hver familie, men når man har en glad baby har man en glad mor og far!
 



 Godnat zZZZzz..

5 kommentarer:

  1. Jeg har heller aldrig forstået de der råd med at man bare skal lade barnet falde i søvn af sig selv :( Oliver har kunne falde i søvn af sig selv siden han var halvanden måned, og han har ALDRIG fået lov til at falde i søvn grædene. Han har altid været i godt humør :) Hvor dejligt at det endelig også lykkedes for jer!

    SvarSlet
    Svar
    1. I er altså ret så heldige med ham Oliver :) Ja, det er skønt det går så nemt nu, i forhold til før- men det tolker jeg bare som, at vores metode har virket :)

      Slet
  2. Jeg tror heller ikke på, at det er en god ting at lade baby falde i søvn grædende. Jeg tror på, at det skaber utryghed for barnet - og hvis vi skal gå rigtig ind i psykologiens verden: mistillid til omverden. Jeg tror ikke på, at man kan give sin baby for meget tryghed, omsorg og kærlighed ;) så Noam får ALDRIG lov til at falde grædende i søvn.. Er han ked af det, kommer han selvfølgelig op og bliver trøstet og så starter vi bare forfra, når han er rolig og glad igen :)

    Skønt, at I har fået et putteritual, der fungerer så godt for jer :) set tilbage forstår jeg heller ikke, at vi overhovedet gad al den hoppen, vuggen, syngen og lign ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Er helt enig i at det skaber mistillid. Som min SP sagde, så er gråden jo den eneste måde de kan fortælle at der er noget galt på den ene eller anden måde. Så hvis man ikke reagere på deres gråd, vil de miste tilliden til en :(

      Er godt klar over at et barn på 2 år kan græd hysterisk for at være på tværs, men en baby på fx 2 måneder gør det jo fordi den mangler noget /)

      Slet
    2. Simone: Hehe.. nej, det er utrolige krafter man får, når man bliver forældre!
      Jeg synes altid folk har sagt til os, at vi skulle nyde Aksel mens han var lille, fordi børn er SÅ nemme som små (det har vi selvfølgelig også gjort), men jeg nyder sandelig også, at han nu er blevet størrer, da vi blot synes han bliver nemmere og nemmere at hitte ud af ;) hehe..
      Er helt enig med dig i, at det kan skabe mistillid, at lade barnet græde sig i søvn!
      Jeg er også så glad og lettet over, at det nu går så "let" i forhold til når han skal ud og passes.. :) Så behøver jeg ikke bekymre mig så meget om det.

      Annette: Ja, et barn på to år er en helt anden snak, men man kan jo også høre forskel på hysterisk gråd og "hjælpeløs" gråd :)

      Slet